A Śnieżka Csoport megduplázta a nettó nyereségét 2023-ban
A Śnieżka Csoport 857,8 millió PLN árbevételt ért el 2023-ban, amely 8,3 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az elemzett időszakban az EBITDA 159,4 millió PLN, míg a nettó nyereség 83,5 millió PLN volt, mely értékek 50,1 százalékos, illetve 103,3 százalékos emelkedést mutatnak a 2022-es eredményekhez viszonyítva.
Az éves jelentés közzétételével egyidejűleg a Śnieżka Csoport bemutatta a 2028-ra vonatkozó stratégiai célkitűzéseit, mely a következőket tartalmazza:
– 1.1 milliárd PLN konszolidált nettó árbevétel elérése,
– 18 százalékos EBITDA arány,
– 20 százalék feletti piaci részesedés elérése a tevékenység szempontjából legfontosabb országokban úgy, mint Lengyelországországban, Magyarországon és Ukrajnában.
A Śnieżka Igazgatótanácsa javasolja, hogy a 2023-as nyereségből közel 40 millió PLN-t fordítsanak osztalék kifizetésre (részvényenként 3,17 PLN értékben). Az osztalékfizetésről szóló végleges döntést a részvényesek a vállalat közgyűlésén fogják meghozni.
Stabil növekedés egy kihívásokkal teli környezetben
– Egy olyan kihívásokkal teli környezetben teljesítettünk nagyon jól 2023-ban, melyet a magas infláció és kamatlábak és az ezek hatására gyengülő fogyasztás határoztak meg. Különösen elégedettek vagyunk azzal, hogy elértük azt a célt, hogy visszatérjünk a pandémia előtti profitabilitási szintre. Az EBITDA margin az elemzett időszakban 18,6 százalékot tett ki, amely 5,2 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest és egy rekord eredmény, mely meghaladja a várakozásainkat és az iparági átlagot. Ezt az eredményt, az olyan korábbi években kiépített stabil alapoknak köszönhetően lehetett elérni, mint az erős márkák, a hatékony értékesítési és marketing stratégiák, beleértve az árképzést is. Következetesen kiigazítottuk termékeink árait, kezelve a növekvő termelési, szállítási és bérköltségeket – nyilatkozta Joanna Wróbel-Lipa, a Śnieżka SA igazgatótanácsának alelnöke.
– A fejlett automatizálás és a digitalizáció szintén kulcsszerepet játszott, különösen a logisztika és a termelés területén. A prémium termékek iránti kereslet növekedésének trendje, amely évek óta megfigyelhető a kulcsfontosságú lengyel piacunkon, kifejezetten előnyösnek bizonyult a Csoportunk számára. Ez magába foglalja a magasabb minőségű termékek iránti fokozott fogyasztói érdeklődést, ami tökéletesen illeszkedik a Magnat és Vidaron márkáink portfoliójához – tette hozzá Zdzisław Czerwiec, a Śnieżka SA igazgatótanácsának alelnöke.
Az értékesítés növekedését nagyrészt a Csoport kulcsfontosságú lengyelországi piacán elért 10 százalékos forgalomnövekedés okozta az előző évhez képest. A lengyelországi értékesítés elérte az 591,1 millió PLN-t, ami a konszolidált bevételek 69 százalékát tette ki. Ukrajnában a korábbi csökkenő időszakot követően a Csoport az előző évhez képest jelentős bevételnövekedést könyvelhetett el. Ezen a piacon az értékesítés 88,4 millió PLN volt, mely 29,6 százalékos növekedést jelent a 2022-es évhez képest. Magyarországon viszont negatívan befolyásolta a fogyasztók vásárlóerejét a magas infláció, amelynek átlagos értéke 2023-ban elérte a 17,6 százalékot. Ennek következtében a magyarországi piac bevétele 128,2 millió PLN volt, mely 6,3 százalékkal csökkent az azt megelőző évhez viszonyítva.
2023 végén a Csoport nettó adósság/EBITDA mutatója 1,38 volt az egy évvel korábbi 2,66-hoz képest.
A Śnieżka Csoport eredménykimutatásának az alapelemei a következők:
2028-as stratégiai célkitűzések
A Śnieżka Csoport bemutatta a 2028-ra vonatkozó stratégiai célkitűzéseit, melyek magukba foglalják, hogy elérjék az 1,1 milliárd PLN konszolidált nettó árbevételt, 18 százalékos EBITDA arányos nyereséget és 20 százalék feletti piaci részesedést a legfontosabb működési országokban, azaz Lengyelországban, Magyarországon és Ukrajnában.
A Csoport tovább kívánja növelni kulcsfontosságú márkáinak ismertségét, melyek a Śnieżka, a Magnat, a Poli-Farbe és a Vidaron. A Csoport célja, hogy az előbbi márkák a fogyasztók által leggyakrabban felismerhető három márka közé kerüljenek a Csoport fő piacain végzett felmérések szerint. Emellett a FFiL Śnieżka azt tervezi, hogy következetesen javítja az EcoVadis által minősített ESG mutatóit. A Csoport nagy hangsúlyt fektet arra, hogy vonzó munkakörnyezetet teremtsen, melynek alakulását az eNPS munkavállalói felméréseken keresztül méri, azzal a céllal, hogy a csapat elégedettségét és elkötelezettségét tükröző pozitív eredményt érjen el.
A tervek között szerepel az igazgatótanács osztalékpolitikájának fenntartása (a Csoportnak az anyavállalat részvényeseire jutó nettó nyereség legfeljebb 50 százalékának kifizetése, a nettó adósság arányának az egyszeri konszolidált EBITDA-hoz viszonyított csökkentéséig) és a beruházások végrehajtása a korábbi feltételezésekkel összhangban.
2024 eleje óta a Csoport a lengyelországi független piacon bővítette a forgalmazási modellt. A kiválasztott kiskereskedelmi üzletek, amelyeket korábban közvetve a forgalmazók szolgáltak ki, egyidejűleg közvetlenül a Śnieżka-tól is vásárolhatnak. Ez a bővítést a logisztikai központban és az informatikai rendszerekben végrehajtott sikeres beruházások tették lehetővé. A forgalmazási modell kiterjesztése a független piacra nehezen megbecsülhető negatív hatással lehet a Csoport teljesítményére az elkövetkezendő negyedévekben. Hosszútávon azonban ez fontos lépés a Csoport további fejlődésében és versenyelőnyeinek kiépítésében.